Engin

Gelişim

Danny Keene El Kitabı

Bu el kitabı daha çok oyuna yeni başlayanlara yönelik olup, orta ve ileri seviyedeki gruplara da gözden kaçırdıkları bazı noktalarda yardımcı olabilir. Okumanızı tavsiye ederim. Burdan edineceğiniz bilgiler uzun vadede işinize yarayacak şeylerdir, sizi yarına ünlü veya zengin yapmaz, ama birkaç ay sonra yapar


Başlangıç:


Başta abuk subuk becerilere para ve zaman harcamayın.

2 tane sahne görevi olarak alabileceğiniz enstrüman veya dans yeteneği, şovmenlik, seksapel, müzik yeteneği türü, ve yogayı alın. Bunların toplamı yaklaşık 10bin dolar eder, zaten birini de annenizden öğreneceğiniz için 8bin dolar gibi bir paraya ihtiyacınız olacak. Başta çok gözükebilir ama unutmayın ki bütün bu yetenekleri 5* yapmak yaklaşık 2 ayınızı alacak. 500-600 dolar maaşlı bir iş bulursanız bir yeteneği geliştirirken diğeri için para biriktirebilirsiniz.


Alternatif olarak size yetenek öğretip üstüne para vermek isteyecek kişiler olacaktır. Türkçe forumunda bu tarz başlıklara sıklıkla rastlanıyor. Böyle bir öğretmen bulursanız yeteneği hem bedavaya öğrenmiş olursunuz, üstüne diğer yetenek kitaplarını almak ve turnenizdeki masraflarınız için paranız olur. Burda size açgözlü olmamanızı öğrenirim. Eğer amacınız müzik kariyeri yapmaksa bu işi bir sefer yapmak size gerekli maddi imkanı sağlayacak, grubunuzdan para almanıza gerek bırakmayacaktır. Daha fazla ders öğrenip yüzbinler kazanabilirsiniz, ama kaybedeceğiniz vakit inanın bana daha değerli. Bu kitapçığı okuyup söylenenleri yaparsanız zaten 2-3 ay içinde yüzbinler, 6 aya milyonlar kazanabilirsiniz. 1 yıl sonra paraya o kadar da ihtiyacınız olmadığını farkedeceksiniz


Kişisel Yetenekler:


Popomundo'da 5 adet kişisel yetenek vardır. Bunlar gündelik yaşamdan konserlere hayatınızın her yönünü etkileyecektir.


Bu yetenekler:


Müzik: Müzisyen olmak istiyorsanız sahip olacağınız en önemli yetenek budur diyebilirim. Sahne performansı, kayıtlar, şarkı yazımı, müzik yaşamıyla ilgili her şeyi etkiler. Geliştireceğiniz yetenekler arasında ilk ikide olması elzem.

 

Zeka: Beceri geliştirme, öğrenme hızı, öğretme hızı (ileride çok önemli olacak) kayıt yapımcılığı, klip yönetmenliği, ve daha pek çok alanda işinize yarayacak olan beceri.


Çekicilik: Hayranlarınızın sizin için ölüp bitmesini sağlar bu. Sahnede çok önemlidir.


Dış Görünüş: Adı üstünde, şekil şemalinizi belirler. Ancak birkaç estetik amelyatla çözülmeyecek bir şey olmadığı için fazla puan harcamanızı tavsiye etmem.


Vokal: En tartışmalı yetenek bu sanırım. Bence kesinlikle faydası var, ve ilerde daha da çok olacak. Ama çaylak puanlarınızın hepsini buna harcadıysanız solo müzik yapmayı pek düşünmeyin Dengeli bir grup içinde mükemmel vokali olan birisi fena olmaz ama.





Grup, Turne, Müzik Yaşamı:


Becerilerinizi geliştirdiniz. Yaklaşık 2 ayınızı aldı. Bu iki ayda insanlarla tanıştınız, güldünüz eğlendiniz. Şimdi biraz ciddileşme vakti. Müzik dünyasına adım atmak için ideal zamandasınız.


Daha önce bir gruba girmiş veya grup kurmuş olabilirsiniz. Şimdi kendinize sorular sorun:

    - Bu grupta olmak istiyor muyum?

    - Solo takılsam mı? Birileriyle beraber mi gezsem (solonun avantajları dezavantajları daha sonra anlatılacak)?

  • Gruptakilerin hırsları benimkiyle uyuşuyor mu (siz 1 numaraya oynamak isterken gruptaki insanların o kadar önemsememesi ilerde sorun yaratır, grup üyeleriyle aynı hedefleriniz olduğuna emin olun)?

  • Gruptakilerle aynı olgunluk seviyesinde miyim?


Eğer bu tarz sorulara olumlu yanıtlar alamıyorsanız ne kendi vaktinizi ne de onların vaktini harcamayın. Gerekiyorsa ayrılın, başka gruba girin, kendinize başka elemanlar bulun, ya da solo takılın. Karar sizin. Ama önce düşünün. 4-5 ay sonra ayrılıp emeklerinize yazık etmeyin.


Her neyse, grubunuzda karar kıldınız. Şimdi ikinci fasıl olan repertuara geçmeniz lazım. Farkındaysanız yukarda şarkı bestelemek için gereken yeteneklerden hiç bahsetmedim? Bunlar önemsiz diye mi? Hayır kesinlikle önemsiz değiller. Ama siz ilk turnenize çıkarken, daha hiçbir yerde tanınmıyorken mükemmel şarkılar çalsanız da pek bir şey değişmeyecek, o yüzden öncelik vermedim. Başta cover yapın. 2 aylık bir grup için cover yapmak ayıp değil. Cover yaparak çok iyi yerlere gelmiş kişiler var.


Cover yapacağınız şarkıları nasıl seçeceksiniz? Radyo listelerinden falan mı? Sakın ha. Müzik türünüze göre listenin tepesindeki gruplara bakın. Onlar normalde yılda iki kere single çıkartırlar. Yakın tarihte single çıkarmış olanları bulun. Ve son singlelarındaki şarkıları ekleyin. En popüler şarkılarla uğraşmayın, çünkü en popüler şarkı yakında düşüşe geçecek demektir. 15-20% civarındaki popülerlikteki şarkıları alırsanız o şarkıları yaklaşık 2 ay rahatlıkla kullanabilirsiniz demektir. Repertuarınıza 10-12 şarkı alın. Fazlasına gerek yok. Baskın enstrümanlar sizinkilerle uyuyosa ne ala, uymuyorsa çok dert etmeyin.


Şimdi de turneye bakalım. Bu ilk iki ay boyunca şehirden fazla kıpırdamanıza gerek yok. Haftada 1-2 konser verebilirsiniz tecrübe puanı almak için. Ancak yeteneklerinizi tamamladıktan sonra şehirde durduğunuz her gün ziyandır. Paşalar gibi turne yapmak varken


Turne yaparken dikkat etmeniz gereken iki şey var:

  1. 56 gün (1 popomundo yılı) içinde bütün şehirlerde konser vermek

  2. Birbiriyle karayolu bağlantısı olan şehirleri izlemek


İlk başta korkutucu gelebilir ama merak etmeyin, zamanla alışıyorsunuz. Açın önünüze Popomundo haritasını, başlangıç şehrini ve tarihini belirleyin ordan gidin:


Istanbul 01.04.2008

Ankara 02.04.2008

Izmir 03.04.2008


Böyle yaza yaza bütün şehirler için bir tarih belirleyin. Yolu 6 saatten uzun olan şehirlerde araya bir gün ekstra bırakın. Tarihler konusunda dikkat etmeniz gereken şey ilk turneniz için davetiye isterken bilet satmak için en az 15-20 gün vakit bırakın. Daha sonra bu süreyi 56 güne çıkarın.


Bu yoğun konser programında sizi hayatta tutacak olan şey yoga becerinizdir. Yoganız 5* ise, konserlere de sakin çıkarsanız problem yaşamazsınız.


Konserleri ayarlamanın kolay yolu tarihleri ve istediğiniz bilet fiyatını Şirket Forumu'na yazmaktır. O forumun dili İngilizcedir ve sizin de öyle yazmanız lazım. İngilizce bilginize güvenmiyorsanız şu basit şablonu kullanabilirsiniz:


Başlık kısmına : [Müzik Türü] Grup Adı needs invitations

İçerik:

Hi,


Grup Adı needs invitations from clubs at these dates:

(Tarihleri yukarıda yazdığım formatta yazın)


Ticket price: (bilet fiyatını yazın, 10bin tane satana kadar $6 öneririm)



Bundan sonra davetiyeler gelmeye başlayacaktır. Tarihi kontrol edip kabul edin.


Turnenizin ilk adımlarını otostopla yapmanız gerekeceği için bütün grup arkadaşlarınızın konserden sonra otoyola çıkıp önceliklerini otostop çek olarak değiştirmesi gerekecektir.


Turnenin ortasına doğru muhtemelen ilk tur aracınızı almış olursunuz. Ondan sonra işler rahatlar.


Grubun parasını dağıtmayın ki tur aracını almanız gecikmesin!


Grubunuz tamam, repertuarınız tamam, turneniz ayarlandı. Artık müzik hayatına ciddi adımınızı atabilirsiniz.



Konserler:


Evet müziğe girince konserler kaçınılmaz olarak en önem vermeniz gereken bölümlerden biri oluyor.


Bir konseri 3 bölüme ayırabiliriz:

Şarkılar

Atraksyonlar

Bis


Şarkı işini yukarıda bahsettik. Repertuara coverları alıp halledebiliyoruz. Singlelarımızı çıkarmaya başladıkça kendi şarkılarımızı coverların yerine koyup hem daha iyi performans elde edebilir, hem de satışlarımızı arttırabiliriz. Bir konserde ideal olarak 12 şarkı çalmayı hedeflemelisiniz (bisler dahil), 8 şarkının altına ise inmeyin. Şarkıların kalitesi ve popülerliği alacağı yıldızları en çok etkileyen etkenler. Sıralamayı buna göre yaparsanız iyi olur. Önceki konserlere bakarak da şarkıalrı aldıkları yıldız sırasına göre dizerseniz konserden daha iyi verim alırsınız.


Popülerliği kırmızı olmuş şarkıları çalmanızı tavsiye etmem. Bunun tek istisnası coversız bir repertuar hedefliyorsanız (ki nihai hedefiniz budur) ve yeterli şarkınız yoksa çalmanızdır. Yine de biraz kasıp şarkı yazıp bu şarkıları yenilerseniz iyi olur. İyi plan programla şarkıları popülerlikleri eksiye geçmeden önce yenileyebilirsiniz.


Atraksyonlar baya iyi planlama yapmanız gereken bir alan. Atraksyonlar kendi içlerinde ikiye ayrılırlar:

Jenerik

Müzik Türü


Jenerik atraksyonlar size geniş seçenekler sunar. Aralarında birkaç tanesi temel davranış istediği için hemen yüksek sonuçlar verebilirler. Unutulmaması gereken nokta jenerik atraksyonların aynı zamanda temel şovmenlik de gerektirdiğidir. Temel şovmenliği ve atraksyonun gerektirdiği diğer becerileri 5* yaparsanız, gerektirdiği yetenekte de yeterince puanınız varsa 4* atraksyon yapmanız zor olmaz.


Müzik türüne yönelik olan atraksyonların farkı iste temel şovmenlik yerine müzik türü tarihi becerisi istemesidir. Bu tarz atraksyonların güzel yanı grubunuzun müzik türüne değil, sizin becerinize göre puanlanmasıdır. Yani bir pop grubu elemanı gerekli becerilere ve heavy metal bilgisine sahipse sahnede keçi kesebilir, caizdir


Burda dengeli bir şekilde ilerlemek çok önemlidir. Sahip olduğunuz müzik türü becerileri ve yeteneklere göre bir plan çıkarıp onları kullanan atraksyonların gerektiği diğer becerileri öğrenerek sağlam bir atraksyon portföyüne kavuşabilirsiniz. Grup içinde de iş bölümü yaparak kısa sürede seyircileri etkilemeyi başaracak hale gelirsiniz.


Atraksyonlarda dikkat edilmesi gereken diğer hususlar ise atraksyon sayısının şarkı sayısından en çok iki fazla olması (sahneye girme ve terketme dahil, özellikle düşük hırslarda sahneye girmeyi kullanmasanız olur, ama dezavantajı olup olmadığı konusunda emin değilim, deneyin görün), en sağlam atraksyonun (ki en başlarda sesi kökleme olacaktır) sahneyi terketmeden hemen önce yapılması, ve atraksyonları yapan kişilerin sağlık ve özellikle morallerinin yüksek olmasıdır.



Bisler karmaşık bir konu. Sizin şehir ününüzden seyircinin o anki haline, çaldığınız şarkının popülerliğine, kalitesine pek çok etken var dikkate almanız gereken. Bu konuyu deneye yanıla bulmanız sizin için en faydalısı olacaktır. Dikkat etmeniz gereken şey her bir bisin öncekinden daha kaliteli ve popüler olması. Bir de fazla atraksyon yapıyorsanız (yukarıda bahsettiğim şarkı sayısından 2 fazla) her bir bisten önce bir tane de atraksyon koyarsanız seyirci bisi istemezse o da yapılmayacağı için konser sonunda çok atraksyon kullandığınız için skorunuz düşmez.



Şarkılar:


Şarkılar Popomundo tarihinin belki de en çok tartışılan ve ortak kanıya asla varılamayan öğesidir. Şarkı yazarken ne yapılmalı ne edilmeli kimse tam olarak bilmez, herkesin bir fikri vardır, ama doğru olan şudur denilemez. Bunun sebebi şarkı skorunu belirleyen en önemli etkenlerden birinin şans olmasıdır. Tamamen aynı koşullarda yazılan iki şarkı büyük değişiklikler gösterebilir. O yüzden bu bölümde şarkılar hakkındaki tartışmalara ve kendi inandıklarıma yer vereceğim. Burda yazan her cümlenin ağır bir “bence” ile başladığını varsayabilirsiniz.


Şarkı yazmak için gereken şeyler bestecilik, söz yazarlığı ve ileri besteleme (halkı çosturan besteleme, marş besteleme vb. gibi) becerileri ve müzik yeteneğidir. İleri besteleme yeteneğinin gereksiz olduğu kimilerince iddia edilmektedir. O yetenek olmadan yazılan çok güzel şarkı örnekleri vardır. Ama benim kanaatim riske atılmaması gerektiğidir. Benim bir inancım da bazı karakterlerin şarkı yazmada daha başarılı olduğu (bazıları da daha rahat arkadaş oluyor, bazıları daha sağlıklı, yani kişisel faktörler var).


Şarkıya başlama: Bu konudaki iddialar şarkıya başlanırken rahat bir yerde (ev, otel) olunması gerektiği, sağlığın yüksek, mümkünse 100% olması, moralin ise önemli olmadığı yönünde. Sağlık konusundaki iddiaya katılsam da diğerleri konusunda kesin bir fikrim yok. Ama evde ya da otelde başlamak sanırım size bir şey kaybettirmez.


Güncellemeler: Şarkı bestelerken güncellemelerin ne şartlarda geldiğinin de şarkı sonucunu etkilediği yönünde iddialar var. Bazıları ise şarkının skorunun başlandığı anda belli olduğunu düşünüyor. Ben güncelleme şartlarının önemli olduğunu düşünüyorum. Güncelleme esnasında sağlığın yüksek olması iyi olur. Onun dışında güncelleme mekanı da etkili olabilir. Yine bunun otelde ya da evde olması gerektiğini düşünenler var. Benim tamamen içgüdüsel olan tahminim değişik mekanların değişik etkiler gösterebileceği. Örneğin melodi yazarken bir barda olmak avantaj sağlayabilir, sözü yazarken de sessiz bir yerde olmak gerekiyordur.


Şarkıyı Bitirme: Bir başka tartışmalı alan da şarkının bitişi. Kimileri şarkının melodisi ve sözleri 100% olduktan sonra birkaç güncelleme daha almanın faydalı olduğuna inanıyor, kimileriyse bunun hurafe olduğunu düşünüyor. Benim en sağlam şarkıları yazan grup arkadaşım birkaç güncelleme bekletiyor. Ama ben bekletince bir farkını göremedim. Size kalmış. Bitirme mekanı da yine otel veya ev olmalı diyenler var, farketmez diyenler var.


Tohumlar: Tohumlar şarkının skorunu arttırırken orjinalliği düşüren öğeler. Ben kullanmam, kullananı da sevmem :p Ama bu benim tamamen RP tercihim. Doğru kullanıldığı taktirde (tazeyken, kaliteliyken) şarkıya katkısı çok olur.


Böyle işte, bir şey anladıysanız bana da anlatın


Kayıtlar:


Bu el kitabını yazmaya başlarkenki amacım kayıtlarla ilgili bir kitapçık hazırlamaktı. Yeni başlayanlar için 3-5 bir şey ekleyeyim dedim, kontrolden çıktı


Şimdi kayıt yapmanız için gerekenler:

1- Şarkı

2- Kayıt kontratı

3- Kayıt stüdyosu

4- Yapımcı


Şarkıyı yukarıda anlattım. Şarkı ne kadar kaliteli olursa o kadar iyi olur. Ayrıca kayıt anında şarkının 100% provalı olması çok önemli, buna özen gösterilmesi lazım.


Kayıt kontratı kariyeriniz için en önemli konulardan biri. Bir kayıt şirketi grubunuzu rezil de edebilir vezir de. Peki burda dikkat edilmesi gereken konular neler.

  1. Anlaşma Şartları

    Kayıt kontratlarında iki adet şart bulunur. Kar payı yüzdesi ve şirkete ait kayıt stüdyolarında indirim oranı. İndirim oranı çoğu şirkette 100%dür. Zaten ilk singleınız çıktıktan sonra muhtemelen o indirime ihtiyaç duymayacağınız kadar çok paranız olacak. Önemsemeniz gerekmez. Kar payı yüzdesi ise şirketten şirkete değişiklik gösterir. Burda küçük hesaplara kaçmamanızı öneririm. Çoğu büyük şirket 60-65% önerirken daha ufak şirketler 70% üstü tekliflerle gelebilirler. Kar payı yüzdesini diğer bütün konuları değerlendirdikten sonra düşünün. Sizle ilgilenip kısa zamanda milyonlar satmanızı sağlayacak olan bir şirketin 65%lik teklifi, singleınıza stok sağlamaktan başka iş yapmayan şirketin 75%lik teklifinden daha karlıdır, unutmayın. Kontratta yazılı olmayan bir şart da kliplerdir. Single başına kaç klip çıkarabileceğinizi şirketle baştan konuşmakta fayda vardır.

  2. Şirketin Tecrübesi

    Şirketin tecrübesi en önemli faktörlerden biridir. Bunu ölçmenin en kolay yolu da şirkete bağlı gruplara bakmaktır. Sağlam grupları bağlamış olan bir şirket tecrübeli olduğunu onlara kabul ettirmiş şirkettir. Sizin de kabul etmemeniz için sebep muhtemelen yoktur Eğer tecrübesinden şüpheliyseniz çalıştıkları gruplara da sorabilirsiniz.

  3. Şirketin İletişimi

    Tecrübeli bir şirket yolladığınız kayıtlar konusunda ne yapacağını bilir. Ama ya siz tam olarak bilmiyorsanız? Sorularınıza yanıt verecek, size yol gösterecek, daha fazla satmanızı sağlayacak bir şirketle çalışmak işinize yarayacaktır. Anlaşmayı imzalarken sizinle kimin ilgileneceğini (bazı şirketlerde şirket sahibi direk olarak ilgilenirken bazılarında CEO sizden sorumludur) öğrenin, ona soru sormaktan çekinmeyin.

  4. Şirketin Maddi İmkanları

    Şirket elindeki bütün grupların single üretim ve klip masraflarını karşılayabilecek seviyede mi? Kendi üretim tesisleri var.

Tasarım: Kemal Sunal
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol